به گزارش مشرق، میگویند پول، قدرت میآورد. حالا حکایت اسپانسر پرسپولیس و استقلال است که با پول مردم درآمد هنگفتی دارد و با این روش قدرت پیدا کرده و تصور میکند میتواند برای فوتبال ایران تصمیم بگیرد.
ماجرا از آنجایی آغاز شد که اسپانسر مشترک باشگاههای پرسپولیس و استقلال تصمیم گرفت دیدار تدارکاتی و دوستانهای برگزار کند. هدف از برگزاری این دیدار درآمدزایی اعلام شده بود، اما ظاهراً اسپانسر تصور کرده بود به اسم درآمدزایی میتواند تمام معادلات فوتبال ایران را رقم بزند.
از پیش اعلام شده بود که دیدار سوپرجام بین پرسپولیس و نفت تهران 30 تیر ماه برگزار میشود و اسپانسر هم تاریخ 25 تیر را برای برگزاری دربی اروپایی در آلمان انتخاب کرد، اما بعد به بهانه اینکه تا 25 تیر فرصت کافی وجود ندارد و نمیتوان کارهای درآمدزایی را انجام داد اعلام کرد دربی 31 تیر برگزار خواهد شد آن هم با علم به این موضوع که قرار است سوپرجام 30 تیر برگزار شود. اسپانسر که میدانست دیدار پرسپولیس و نفت 30 تیر برگزار میشود چرا تاریخ دربی را به خاطر پُر کردن جیب خودش از 25 تیر به 31 تیر موکول کرد؟ یعنی فوتبال ایران باید تاوان پُر شدن جیب اسپانسر را بدهد و لیگ را با بینظمی آغاز کند؟
اینکه اسپانسر توانایی هماهنگ کردن بازی در تاریخ 25 تیر را نداشته و اینکه نتوانسته کارهای مربوط به درآمدزایی را انجام دهد قطعا نباید باعث شود که برنامه فوتبال ایران بههم بریزد اما اسپانسرِ زیادهخواه پایش را در یک کفش کرد که دربی را در تاریخ 31 تیر برگزار کند، یعنی یک روز پس از سوپرجام و همزمان با روز جشن برترینهای فوتبال ایران. جالب اینکه سازمان لیگ هم با این موضوع کنار آمد و قصد برگزاری دیدار سوپرجام در تاریخ 4 مرداد و متعاقب آن تغییر زمان دو بازی ابتدایی پرسپولیس و نفت را داشت اما ناهماهنگیها و عدم توانایی لازم در بین اسپانسر برای فراهم کردن شرایط بازی همچنان ادامه داشت.
روز گذشته مسئول اسپانسر پرسپولیس و استقلال نشست خبری برگزار کرد و ضمن گلایه از صداوسیما گفت که در صورت عدم پخش بازی از تلویزیون ایران، این دیدار از شبکههای ماهوارهای پخش میشود، حرفی که مشخص بود از اساس مشکل دارد. این فرد در نشست خبری حرفهای زیادی زد و از درآمدزایی و شیوه بلیتفروشی سخن گفت، اما چون مشخص بود صحبتهایش مبنای درستی ندارد خیلی زود با واکنش سازمان لیگ مواجه شد. سازمان لیگ اعلام کرد که بازی سوپرجام در همان تاریخ 30 تیر برگزار میشود. متعاقب این موضوع باشگاه پرسپولیس نیز به صورت رسمی اعلام کرد: «دربی لغو شده و ما خودمان را برای سوپرجام آماده میکنیم».
پس از این موضوع اسپانسر که تصور میکند، چون پول دارد میتواند برای فوتبال ایران تصمیم بگیرد، اعلام کرد دربی در تاریخ 31 تیر برگزار میشود! اسپانسر البته با تغییر موضعی عجیب و در حالی که صحبت از پخش این بازی از شبکههای ماهوارهای کرده بود اعلام کرد که اگر از حضور تماشاگران نگرانی وجود دارد اسپانسر حاضر است بازی بدون حضور تماشاگران پخش شود و در صورتی که تلویزیون حاضر به پخش مستقیم این بازی نباشد اسپانسر این بازی را ضبط کرده و سیدی آن را در کشور به فروش میرساند!
ماجرا خیلی جالب شده است؛ اسپانسر که تا پیش از این میگفت به فکر درآمدزایی از راه بلیتفروشی، تبلیغات محیطی و پخش تلویزیونی است به یکباره 180 درجه تغییر موضع داد و از پخش سیدی بازی ضبط شده و برگزاری بازی بدون تماشاگر سخن گفت! گویی دهه 60 است و مردم منتظرند یک بازی برگزار و یک هفته بعد تصاویر ضبط شده آن پخش شود! اگر قرار باشد بازی بدون تماشاگر و پخش زنده برگزار شود، اسپانسر چگونه میتواند درآمدزایی کند؟ دلیل این تناقضگوییها چیست و چرا اسپانسر حتی حاضر است بازی را بدون تماشاگر و پخش مستقیم برگزار کند؟ آیا مسائل دیگری در میان است؟
هر چه هست اینکه اسپانسر سرخابیها در این چند روز حسابی خودش را مطرح و حتی نشست خبری برگزار کرد و شاید این یکی از هدفهای اسپانسر بوده باشد، اسپانسری که با پول پیامک مردم، به پرسپولیس و استقلال کمک کرده و تصور میکند که میتواند برای همه تصمیم بگیرد. لازم است فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان متولیان فوتبال ایران مقابل زیادهخواهیها و قلدربازیهای اسپانسر پرسپولیس و استقلال بایستند و اجازه ندهند این اسپانسر با پول مردم خودش را همهکاره فوتبال ایران بداند. آنها باید به اسپانسر یاد بدهند از قانون تبعیت کند.